Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 68 i alt)
  • Forfatter
    DW
    378 Indlæg

Med en Japaner ude af vagten, er tiden kommet til at tage motoren ud af Fiat´en, så skaderne kan kortlægges nærmere, så en evt. køber ved hvad denne har at forholde sig til.
    Således placeret på liften, kunne bilen også inspiceres nedenfra og minsandten om der ikke kunne konstateres nogle sjove hovsa-løsninger (læs: jeg er nærig og vil ikke ofre det det koster) som får mig til at sætte spørgsmålstegn ved resten af bilens historie?
    Der er stort set ikke en bøsning eller for den sags skyld en styrekugle der ikke skal skiftes, hvilket igen bekræfter min tese om at de fleste gamle biler bliver vedligeholdt foroven, mens det kniber gevaldigt nedenunder?
    Men hovedet på sømmet (indtil videre) er løsningen med nogle overskårne plastflasker, med dansk/norsk påskrift, som er brugt til at blænde friskluftindtaget i hver forskærm?!?! originalt sidder der en Ø85 mm slange og sørger for at der kan komme luft ind i kabinen, noget både min hustru og jeg undrede os over ikke ville fungerer under kørslen hjem fra Oslo..:-)

DW
    378 Indlæg

Så blev motoren dumpet og skaderne kunne besigtiges på nærmere hold.
    Cylinder 5 og 6 har taget nogle slag, både i topstykke og på stempler, er spændt på at se højre flanke, hvor grelt det står til..?

Jens Pfingstl
    64 Indlæg

Den skal vist have den store tur.

Hvis ellers blokken ikke er ødelagt kan det meste jo laves.

Simon der har Roskilde Cylinderservice (I Kulhuse) kan klare det meste på de gamle motorer.

Teorien om at det synlige bliver bedre vedligeholdt end det skjulte holder nok et langt stykke af vejen :-)

DW
    378 Indlæg

Den skal vist have den store tur.

Hvis ellers blokken ikke er ødelagt kan det meste jo laves.

Simon der har Roskilde Cylinderservice (I Kulhuse) kan klare det meste på de gamle motorer.

Teorien om at det synlige bliver bedre vedligeholdt end det skjulte holder nok et langt stykke af vejen :-)

Ja, det tør svagt antydes, den bliver bokset i den kommende weekend og gjort klar til forsendelse og forhåbentlig afhentet af fragtmand i næste uge..

DW
    378 Indlæg

Højre flanke blev angrebet med diverse værktøj, blot for at se hvor omfattende skaden er, som antaget, virker det umiddelbart som, den side er gået fri?
    Gearkassen, blev fjernet og motor, karburatorer osv. kunne monteres behørigt i den kasse lavet til formålet.
    I løbet af den kommende uge, vil en fragtmand sørge for at den kommer sikkert frem til Sliedrecht i Holland.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Avavav, det gør helt ondt at se på, det der topstykke. Hullet i stemplet virker noget mere overskueligt.

Og hvis vi skal se det fra den lyse side: Det gør reetableringen af den friske luft også!

DW
    378 Indlæg

Avavav, det gør helt ondt at se på, det der topstykke. Hullet i stemplet virker noget mere overskueligt.

Og hvis vi skal se det fra den lyse side: Det gør reetableringen af den friske luft også!

Ja, det er en større omgang der står for tur og værkstedet som forestå renoverening kan have den klar om 8-10 måneder, så den kan vel komme på landevejen engang til næste år…:-)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hmmmm, 8-10 måneder?!!? Det lyder som om du har fundet et helt ualmindeligt populært værksted – eller bare et meget langsomt et :-). Igen, hvis vi skal se det fra den lyse side, så vil det i det mindste være perfekt timet til det danske forår i 2019.

Men jeg har faktisk undret mig over en ting, Dan: Du har jo tydeligvis hænderne skruet rigtigt på og fine faciliteter til din hobby også. Og får tingene gjort! Har du ikke overvejet at lave motoren selv? Der er jo trods alt ikke atomfysik i sådan en klassisk maskine fra tresserne.

DW
    378 Indlæg

Claus, ja det lyder som lang tid, men de står pt. med 8-9 stk. Dino motorer som skal have samme tur i større eller mindre omfang..
    Hvad angår min formåen, så kunne det da være en interessant tanke, selv at give sig i kast med et sådan projekt, men jeg vælger at overlade sådan en opgave til dem der har ekspertisen og som oven i købet har valgt at forbedre de kendte svagheder, som disse motorer er behæftet med.
    Derudover, gennemkører de også motor, karburatorer og tændingsanlæg i testbænk, hvor alt bliver aflæst undervejs op til 8500 o/min. Osv.
    Dette giver en form for betrygtende følelse, at alt dette ikke først skal gennemføres, når motoren igen lander i DK..

DW
    378 Indlæg

Nyt fra værkstedet i Holland.
    Motoren er adskilt og omfanget af skaderne kortlagt samt hvad der har forårsaget haveriet er forsøgt opklaret?
    Først til de gode nyheder, krumtapen har ikke taget skade, stort set alt andet er berørt af omstændighederne, med nogle få undtagelser.
    Hvad har så forårsaget skaden? Det menes at kunne spores tilbage til et leje der holder et af de underste tandhjul til taktkæden, som langsomt men sikkert har givet op og dermed er kæden hoppet og resten er historie..
    Der blev også konstateret en manglende C låsering på et af stemplerne, noget som iflg. værkstedet er set før og de mener det stammer helt tilbage fra dengang motoren blev bygget?
    Oven i hatten så er venstre cylinderhoved, så medtaget at det ikke står til at redde, ihvertfald ikke hvis garantien på renoveringen skal virke.. Værkstedets svejser, mener at spændingen i metalet bliver for kritisk, da en af skaderne går hele vejen op igennem ventilstyrets boring?
    Hvad angår karburetorerne, så er disse endnu ikke adskilt, så hvad de indeholder af skader, står hen i det uvisse?
    Nu går jagten så ind på et egnet cylinderhoved, hvilket i sagens natur stiller nogle udfordringer.
    Værkstedet går så småt i gang med at lave en liste over de dele der skal indkøbes, der i blandt nye plejlstænger fra Carillo og stempler fra Vössner

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hold op du har allerede været noget igennem med din nye erhvervet Bella Champagne fra Norge!
    Uanset hvad så kommer den sikkert til at køre bedre end nogensinde før, efter at den har været i dine hænder og bliver færdig en dag. Når nu det skete var det nok bedst det var mens den var hos dig. ;-)

God arbejdslyst når den kommer tilbage :-)

Njal.

DW
    378 Indlæg

Njal, ikke for at det skal lyde koldt og wc-agtig, men jeg ville have ikke det fjerneste imod at den kommende regning lå hos en anden, end mig…:-)
    Når der er sagt A, følger der et B, lige i halen og den bliver ganske sikkert en fryd at køre og ganske givet mere driftsikker end den nogensinde.
    Men det må komme en anden til gode end jeg, da jeg har mistet både pusten og tiltroen på dette Italienske mareridt…
    Nu sørger jeg for at den vil skabe glæde for en kommende ny og entusiastisk ejer som vil sætte pris på den nye motor, gearkasse, ophæng osv…

DW
    378 Indlæg

Det er lykkedes at finde et nyt topstykke, tilmed med samme serie nr. som det gamle, hvilket nok mere er held end forstand?
    Med det i hus og en forfærdelig lang liste med reservedele der skal benyttes, kan værkstedet så småt begynde at tage tilløb.
    Delene leveres i den rækkefølge, de skal benyttes. Dette giver også lige tid til vejrtrækning imellem hver udskrivning..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Glædelig nyhed! Det var da ikke så tosset med de samme numre. Så længe der er der numrene stemmer sammen! :-)

God dag, Dan!

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

“Det”

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 68 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.