-
ForfatterIndlæg
-
21. marts 2018 kl. 16:55 #142473
Alfetta Mads
22 IndlægMed fare for at fremstå tungnem (kan ikke gennemskue det) spørger jeg nu alligevel:
Hvis jeg vil betale afgift af en importeret bil årg. 1983 i år…bliver det så en afgift beregnet med udgangspunkt i handelsværdien i Danmark, eller bliver det, da bilen bliver 35 år i år, med en veteranafgift som udgangspunkt.
Og hvordan er det så lige med beregningen af en veteranafgift?…i givet fald.
P.s….det er en Alfetta :-)22. marts 2018 kl. 19:18 #142476
Jens Langdahl
731 IndlægHej Mads
Jeg hjalp for nogle år siden en fyr der var ved at komme i klemme pga. de 35 år. Han havde fundet en Mercedes Geländewagen i NL og ville have den på DK plader. Den var 35 år gammel regnet i årstal og skulle derfor iflg. SKAT afgiftsberigtiges som Veteran. Det kostede en bondegård, fordi bilen var ekstrem dyr fra ny. Han kunne imidlertid med den originale registreringsattest dokumentere, at bilen manglede nogle få måneder i at være 35 år på dato. Han fik lov derfor lov at registrere som brugbil og sparede 40.000 kroner!
Jeg tror bare ikke det gør den den store forskel i dit tilfælde. Jeg har ikke nyprisen på en Alfetta fra 1983, men i 1979 kostede Berline og GTV hhv 100.000 og 120.000 kr. Jeg har prøvet at regne på en nypris i 1983 på 132.000 (pga inflation), hvilket ender med en veteranafgift på knap. 20.000 kr + benzinafgift. Jeg er også nødt til at tage det forbehold, at den sats jeg beregner ud fra kun var gældende indtil juli 1982, men jeg mener altså ikke at der skete store ændringer i beregningen efter den dato. Jeg tror ikke, at den almindelige brugtvognsafgift bliver ret meget billigere.
Hvis du er medlem af Alfa- klubben, så prøv at spørg på dens forum. Jeg mener at Klaus i Odense har sat netop en 1983 GTV på danske plader.Held med det!
23. marts 2018 kl. 19:42 #142499
Alfetta Mads
22 IndlægTak for input Jens….nu må vi se hvad der kommer ud af det. Jeg har et meget fint eksemplar på hånden (en Berlina), men kan ikke beslutte mig. Kan dog så godt udlede, at en afgift, uden hensyn til beregningsmodel, ikke vil påvirke udfaldet.
26. marts 2018 kl. 00:18 #142559
Peter Dyrelund
2 IndlægMan behøver ikke lave sådanne numre mere.
Nu skal også veteranerne altid vurderes, og hvis det er billigere end at betale ud fra 40% af nyværdien uden afgift, så bliver det det mindre beløb, som man kommer til at betale.
Og ja, der er noget med brændstofafgift, men den bliver reduceret i samme omfang som bilens værdi nu er vurderet til. Så hvis det er 10% af nyværdien, bliver brændstofafgiften også 10% af de normale takster. Så det bliver ikke så galt endda.
Men for en GTV6 er det forholdsvis slemt. Deres pris er jo tre-doblet indenfor de sidste par år, og det gør ondt, når de er nyere end 35 år. Når de bliver over 35 år, løbet de mod “loftet” med beregning på basis af 40% af nyværdi uden afgift. Jeg tror, at sådan en kostede omkring 100.000 kr. uden afgift. 40% af dette er 40.000 kr., og så kommer man til at betale afgift (85%) af de 40.000 kr. + brændstoftillæg = i alt cirka 45.000 kr.
26. marts 2018 kl. 22:14 #142579
Alfetta Mads
22 IndlægTak for info Peter.
Jeg er sikker på, at det i det her tilfælde vil være en bedre “forretning” med en afgift beregnet ud fra en handelsværdi.
Og det er så også muligt, som jeg forstår det…trods evt. veteranstatus.29. marts 2018 kl. 08:13 #142630
Peter Dyrelund
2 IndlægHej Mads
Ja, det er netop i sådanne tilfælde med biler, der er faldet meget i pris, hvor de nye regler gør en forskel. Folk importerer jo normalt mest de “spændende”, som har holdt prisen godt. Og f.eks. en GTV6 støder bestemt mod loftet på de 40%. Men f.eks. gamle BMW 7-serie og Jaguar XJ og lignende er jo faldet til langt under 10% af nyprisen, når de fylder 35 år, og så var det tidligere helt urimeligt, at de skulle betale ud fra 40% af nyværdien. Nu skulle urimelighederne netop være væk, og derfor kommer en Alfetta Berlina næppe til at betale ret meget.
P
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.