Forum Introducér dig selv og din bil Volkswagen-Porsche 914-4
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 132 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Her ses den attrap som endnu ikke er helt færdig. Men jeg konstruerede i 2014/15. Der mangler et sæt stål-sider i not-gangen samt en slidflade i hårdmetal på akslen hvor indskiftning til bakgear er kritisk når aksel og fejer plade rammer hinanden. Om det kan lade sig gøre, og om det er muligt at få det til at virke uden en komplet uddrejning i hærdet stål må tiden vise.
    Jeg syntes at have set en mulighed at købe en færdig hærdet gearstang med en forøgelse på 1 centimeter i dag.. http://www.rosepassion.com

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Instrumenterne og hele bordet tages ud og friskes op i vinter halvåret 2013-14 ledninger nummeres til varmeapparat og lys i instrumenter- benzinmåler- speedometer – omdrejningstæller og kontakter. Radiohullet lukkes

Det er tydeligvis slidt og trænger til en opfriskning.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg er ved at gøre klar til syn, og hornet skal jo virke, hvilket selve hornet gør, men ikke den kontakt imellem trykpladen og ratstammen. Det er originalt en plast indsats jeg tidligere har forsøgt at lime og forstærke med 0.02 metalbånd og 2 komponent lim. Sidst jeg havde rattet af fik jeg ødelagt indsatsen og nu har jeg så lavet den her kopi i bøgetræ fra en tøjbøjle jeg fik fra en kammerat. Indsatsen må ikke kunne lede strøm og jeg har ikke mulighed for at lave den i plastik i denne omgang. Men træ fungere måske udmærket for det var jo sådan at vi startede i gamle dage med opsætning af forsøg med kontakt og pære på en træplade. Så viklede vi tråd imellem sømmene fra kontakten og hen til pæren. Elektroniske apparater fra gamle dage brugte også hullede masonitplader til at lodde komponenterne imellem. Så mon ikke osse dette går til et Volkswagen-Porsche dytte horn, så længe træet ikke bliver vådt. :-)

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg har fået indkaldelse fra staten og den lyder seneste 8. august 2018. Jeg tog et par foto i dag af førersæde isat samt nye gulvmåtter og rat nu med virkende trækontakten og dermed virkende horn.
    Håndbremsen er isat og virker og kontakten for trukket håndbremse med virkning i kombinationslyset i instrumenteringen, der både virker for trukket håndbremse og bremsefejl ( kontakt sidder i hovedcylinderen) er sat i.
    Ellers har jeg opmærket afstanden af dellerne på vangerne til det læder jeg syede i 2016-17 med Goddess og Mermaid. Det skal senere limes på. Jeg har besilt 2 stk. 1-1-2 ildslukker med ophæng og pose m. velcro samt 2 stk. Bremse advarsels kontakt til hovedcylinderen. En fra Bosch og så en billigere fra classic. Og så er sikkerhedsselerne blevet monteret igen.

Soren W
    390 Indlæg

Det lugter af at du skal ud og køre Porsche i år, Njal?

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Måske Søren, den skal jo stadig synes og være klar ( jeg vil gerne føle mig sikker ) førhen jeg køre i den. Jeg har ventet i 3 år nu, så det føles normalt. 3 år med sparekniven og et rygestop har kostet mig et par trin op i vægtklasserne. Ja, det kunne lyde som en dårlig ide, men det går faktisk bedre.
    Men der er ikke blevet mere plads i kabinen af den grund. :-))

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Volkswagen – Porsche 914 modellen blev lanceret i 1969 hvorfor modellen til næste år runde 50 år. Det er da en fødselsdag.. Men min er fra 1970 så jeg må nødvendigvis vente til 2020 med at åbne Champagnen. :-))

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

I dag fik jeg stemplet for Godkendt i synshallen.
    Jeg har stadigvæk et stykke vej endnu inden “min” Volkswagen – Porsche 914-4 er færdig, og om jeg egentlig nogensinde bliver det ved jeg faktisk ikke. ( Problemer kommer jo sjældent alene ved gamle biler og først et problem løst et – nyt, ikke? ). Engle og Dæmoner! Når men jeg undlader yderligere uddybning.
    Jeg har igen været på Auto-værksted med bilen og leje mig ind for at få udbedret og klargjort bilen inden i dag hvor den blev synet for 8 år igen. Jeg fandt jo som tidligere nævnt ud af, at kontrollampen for håndbremsen også virker sammen med en kontrolkontakt for bremsefejl nede i hovedbremse cylinderen og som sagt ville lyset ikke gå ud når jeg slækkede håndbremsen. Et problem som jeg jo efterhånden har kørt med siden bilen blev købte i 2010. Men som muligvis også bare har været et samspil imellem de to nævnte muligeheder og som regel når jeg havde bakset med håndbremsehåndtaget og bremsepedalen i uvilkårlig rækkefølge. Ja, så var tiden dengang til at køre videre med en lampe der blinkede lidt her og der. Det er nu løst ved at jeg på værkstedet skilte alle kalibrene på den måde at jeg undlod af skille dem ad i to dele og koncentrerede mig om at få stemplerne ud og rengjort dem samt selvfølgelig cylinderne gangene og gummipakningerne samt manchetterne og låseringe. Tilsidst er der påfyldt ny bremsevæske. Dot 3 og 4
    Kalibrene blev blæst grundigt igennem med trykluft og renset ned til metallet igen og jeg syntes de er vældig flotte i den rå metal og blanke glans. Jeg valgte også at købe nye bremseklodser og installere hele vejen rundt.
    Særligt kalibrene på baghjulene er lidt tekniske og en lille smule indviklet konstrueret sådan den helt præcise forklaring/diskussion af deres korrekte virkemåde vil jeg overlade til en hyggesnak med I andre ligesindet. Jeg nåede i hvert fald ikke at sætte mig nok ind i konstruktionen under arbejdet. Synsmanden bemærkede to ting under besøget og det ene var at den ene pære til nummerpladen ikke virkede og den anden at håndbremsen ikke trækker lige meget på hver på kaliber ved parkering. Men det var ikke af den store betydning for den bremser rigeligt ved træk i håndbremsen til parkering.

Her til sidst er lidt fotomateriale med kaliperen..

Soren W
    390 Indlæg

Fedt Njal, tillykke med de 8 år.
    Den er dejlig sådan en 914. I tirsdags stod jeg på Strøjer samlingen, hvor der var 100 Porscher samlet og kiggede på sådan et par 914er. Sådan en måtte gerne holde i min garage…

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Tak – Søren.
    Jørgens samling vil jeg også gerne se.
    En ting jeg tit undre mig over, er kommentar om eller imod noget, – for eksempel 914eren som en uinteressant model der let gås henover og ikke rigtig passede ind nogen vejene andet i Porsche´s historie. The ugly duckling eller forlæns og baglæns samt praktisk gris :-) uden nogen sammenhæng i designet. osv..
    Men i dag forstår jeg bedre meningen med, eller at der er en mening med ting der ikke passer ind på et givent tidspunkt men som har sin del af pladsen og grunden til sejre og en andens lykke. :-)
    For var 914éren ikke blevet designet og bygget af Volkswagen og Porsche havde de udviklet sig ad en anden vej. Appros problemer og i forbindelse med at jeg hentede bremseklodser til 914éren i Århus ved NAP kom jeg i sagens natur til at tale om bremseklodser med Allan der hjalp mig med at finde de mest egnet. Han fortalte og viste mig en video fra Porsche´s hjemmeside hvor de fortæller om et problem der er opstået i “kundegruppen” – med hvinende/pibende eller skrigende bremser. – Måske betjener eller køre almindelige mennesker bare for stærkt og aggressivt rundt uden viden om hvad VI har med at gøre. Dertil forventes jo selvfølgelig at både materialet og udstyr altid skal fungere til perfektion, både i det visuelle, funktionelle og akustikken i og omkring bilen med sikkerheden i top.

Her omtaler Porsche det for kundegruppen:

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Tog en tur i skoven alene. I væk fra naboer og andet støj..

Attachments:
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Stort tillykke med synet af bilen, Njal – glæder mig til at se og høre mere om den – også i virkeligheden. Det virker bekendt, der hvor du har fotograferet den :-).

Jeg har i øvrigt altid syntes det var topfede fælge på din 914. Sådan en kunne også meget vel blive MIN første Porsche.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Pisst, det er lige efter Rugård ( Rosmus Sogn) mod Balle, men sig det ikke til nogen, vel! ;-) Man kan gå ned i skoven fra en sti på pladsen.
    Der var i øvrigt en far med søn på cykel forbi den dag. De råbte lige i forbifarten – Fed bil den der, og gav tomlen op.

Jeg har også købte nye Goodyear dæk og have dem monteret på EMP Riviera fælgene. Men inden skal jeg have dem renset og vasket. Der sidder en masse gammelt skidt i den indvendige kant her hvor dæk og fælg tætner. Bruger de ikke en lim til at både tætne og forsegle dæk og fælg uden montagen?

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Den knap til at udløse parkeringsbremsen knækkede den dag jeg kørte bilen på værksted for at lave bremserne. Jeg havde en knyst fra et bøgetræ til at ligge fra sidste vinter jeg var ude på en gåtur. Her brækkede jeg den af træet og tog den med hjem. Jeg tænkte at den kunne blive spændende at bruge til et og andet en dag. Nu sidder den så her på håndbremsen og jeg syntes den er blevet fin og passer godt som sådan én knap selvom den ikke er af teaktræ. Den er savet i firkant og så filet rund på boremaskinen som jeg osse gjorde med den kontakt til dyttehornet. Herefter er den slebet med sandpapir og givet først ædeltræ olie og derefter en trip trap bordplade olie. Mellem slebet og behandlet flere gange på den måde og til sidst boret ud og skåret 5mm gevind i.
    Sidste foto er af kabinen som igen er fuldt monteret med semianilin læder på sæder og bagbeklædning teaktræ kasse med pude, samt at jeg har pålimet og beklædt vangerne med de semianilin læderstykker jeg tidligere har lavet og vist på mit fora: https://www.viaretro.dk/forum/topic/semianilin-laeder-til-varmekasserne-osv-vinteraaret-201617/

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg fik en lille køreoplevelse i dag hvor jeg havde besluttet mig får at Sletterhage fyr var udflugtsmålet. Bare for at få lidt frisk luft og fornemmelsen af frihed igen.
    Lidt paradoksalt med friheden og den frisk luft, der ligger en lille sø på vejen derud der minder om en ufrugtbar fremtid vi langsomt går i møde. Det er nok hen i den retning at jorden en dag kommer til at se ud!
    Jeg købte en sodavand og en flaske vand i pølsevognen derude. Den har alt i gode sager, og det er nemt at blive fristet når madpakken ikke er med hjemmefra. Jeg ville inde og se museet men kom i stedet til at tale med fyrpasseren. Fyret er åben til kl. 17 som museum udover stadig at tjene som fyr. Det koster 20kr at komme ind og læse de mange plancher der fint illustrerer og fortæller fyrets historie og man kan også komme op på balkongen i fyret og kigge ud over bugten.
    Jeg tog et foto af kabinen inde jeg tog afsted, og derude på parkeringspladsen. En lille blomst og så lidt flere foto af bilen, inklusiv det foto med søen i baggrunden. Ja, det var en god dag og jeg må ærligt indrømme at jeg var lidt øm i numsen da jeg kørte hjemad igen. Men jeg er jo osse en stor mand. :-)

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 132 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.